Periodontologia / Zakres i przebieg leczenia

Periodontologia jest dziedziną stomatologii, która zajmuje się profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia (potocznie paradontozą) oraz chorób błony śluzowej jamy ustnej.

• przyzębie to zespół tkanek otaczających zęby (dziąsła, ozębna, cement korzeniowy, kość wyrostka zębodołowego), potocznie „utrzymujących ząb w kości”;
  • ponad 90% dorosłych Polaków ma chore przyzębie (zapalenie dziąseł lub zapalenie przyzębia), choroby przyzębia są po próchnicy najczęstszą przyczyną utraty zębów;
  • zdrowe przyzębie jest podstawą sukcesu leczenia zachowawczego, protetycznego, implantologicznego, nawet najlepiej przeleczony ząb (kanałowo czy zachowawczo) będzie zagrożony jeśli przyzębie jest chore.

Objawy, które powinny Państwa zaniepokoić i świadczyć o chorobie przyzębia to:

• krwawienie dziąseł,
  • obnażanie szyjki (wydłużanie zębów),
  • nadwrażliwość zębów,
  • ruchomość/utrata zębów,
  • szpary między zębami,
  • przesuwanie się zębów,
  • przykry zapach ust.

W terapii chorób przyzębia najważniejszym czynnikiem jest prawidłowa, bardzo dobra higiena jamy ustnej. Przede wszystkim należy kłaść duży nacisk na kontrole stomatologiczne, gdzie zostanie przedstawiony instruktaż higieny, czyli dobór odpowiedniej szczoteczki, pasty i akcesoriów.

Zabiegi zaliczane do dziedziny periodontologii:

• skaling nad/poddziąsłowy
  • kiretaż zamknięty
  • kiretaż otwarty
  • zabiegi płatowe
  • sterowana regeneracja tkanek
  • plastyka wędzidełek warg i języka
  • szynowanie zębów
  • pokrywanie odsłoniętych szyjek zębowych
  • augmentacja dziąseł
  • wydłużanie korony klinicznej.

Przebieg wizyty obejmuje:

• wywiad lekarski z badaniem obrazowym np. RTG panoramicznym, koniecznym do określenia zaawansowania choroby i monitorowania jej przebiegu
  • badanie periodontologiczne
  • ustalenie planu leczenia (leczenie niechirurgiczne/chirurgiczne w zależności od postaci i zaawansowania choroby)
  • wizyty kontrolne

Należy pamiętać, że paradontoza oddziałuje negatywnie na występowanie i przebieg choroby miażdżycowej i jej powikłań (udar, zawał), cukrzycy, przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka.