Znieczulenie stomatologiczne / Znieczulenie gazem rozweselającym

Znieczulenie gazem rozweselającym

ZNIECZULENIE PODTLENKIEM AZOTU

Podtlenek azotu, nazywany także potocznie gazem rozweselającym, był jedną z pierwszych substancji wykorzystywanych w medycynie i stomatologii do uśmierzania bólu podczas zabiegów i operacji. Wyjątkowe właściwości tego gazu odkrył w pierwszej połowie XIX wieku amerykański dentysta Horace Wells. Od tego czasu upłynęło wiele lat, a podtlenek azotu nadal z powodzeniem jest stosowany w gabinetach stomatologicznych. Tę formę znieczulenia proponujemy również naszym Pacjentom. Odwiedź nas i przekonaj się, że leczenie dentystyczne wcale nie musi kojarzyć się z bólem i dyskomfortem!

NA CZYM POLEGA SEDACJA WZIEWNA?

Głównym składnikiem mieszanki znieczulającej, podawanej Pacjentom podczas zabiegów stomatologicznych, jest podtlenek azotu. Choć ten gaz zastosowany samodzielnie ma znikome działanie znieczulające, to jest doskonałym nośnikiem innych substancji anestetycznych. Podtlenek azotu nazywany jest również gazem rozweselającym, ze względu na działanie rozluźniające, łagodzące ból i wprowadzające w stan euforii.
Sedacja wziewna jest szczególnie polecana w przypadku Pacjentów cierpiących na dentofobię, leczeniu stomatologicznym dzieci oraz tych osób, które ze względu na uwarunkowania zdrowotne nie mogą skorzystać z innych metod uśmierzania bólu podczas zabiegów stomatologicznych.

CZYM WYRÓŻNIA SIĘ ZNIECZULENIE PRZY UŻYCIU GAZU ROZWESELAJĄCEGO?

Podtlenek azotu nie wywołuje zaburzeń rytmu serca, dlatego może być stosowany nawet u osób cierpiących na choroby serca. Gaz rozweselający nie ma również działania zwiotczającego mięśnie, dzięki czemu nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie mięśni oddechowych. Z sedacji wziewnej mogą korzystać także astmatycy, ponieważ podtlenek azotu nie działa drażniąco na śluzówkę tchawicy i oskrzeli. Ponadto, środek do sedacji wziewnej nie kumuluje się w organizmie Pacjenta — jest on w pełni wydalany z organizmu po 5-10 minutach od zakończenia zabiegu.

JAK DZIAŁA ZNIECZULENIE PODTLENKIEM AZOTU?

Podczas sedacji wziewnej mieszanina tlenu i podtlenku azotu jest podawana Pacjentowi drogą wziewną. Specjalistyczny aparat do sedacji wziewnej dawkuje określone proporcje mieszanki gazów. Pacjent zakłada na nos i usta specjalną maseczkę, za pośrednictwem której uwalniany jest środek znieczulający. Aby sedacja przebiegała prawidłowo, maseczka musi być dostosowana do anatomii twarzy Pacjenta. Gaz rozweselający dociera do płuc, przenika do krwiobiegu, a następnie transportowany jest do mózgu. W czasie sedacji podtlenkiem azotu Pacjent zachowuje świadomość i wszelkie odruchy. Niemal od razu po zakończeniu zabiegu Pacjent może wrócić do swoich codziennych aktywności — pełna sprawność powraca po ok. 30 minutach.

WSKAZANIA DO ZASTOSOWANIA ZNIECZULENIA PODTLENKIEM AZOTU

Sedacja wziewna jest najczęściej stosowana w przypadku czynności diagnostycznych, które mogą u Pacjenta wywoływać dyskomfort oraz w przy zabiegach, którym może towarzyszyć ból o niewielkim nasileniu. Znieczulenie podtlenkiem azotu bardzo dobrze sprawdza się, np. gdy Małemu Pacjentowi usuwany jest ząb mleczny. Innymi wskazaniami do zastosowania sedacji wziewnej są:

• lęk przed iniekcjami,
  • występowanie silnego odruchu wymiotnego u Pacjenta,
  • leczenie początkowych stadiów próchnicy
  • nadpobudliwość Pacjenta,
  • otwieranie zęba dotkniętego zgorzelinowym rozpadem miazgi,
  • usuwanie kamienia nazębnego.

PRZECIWWSKAZANIA DO ZASTOSOWANIA SEDACJI WZIEWNEJ

Znieczulenie podtlenkiem azotu jest bardzo bezpieczną metodą, niemniej jednak istnieją pewne przeciwwskazania uniemożliwiające jej zastosowanie. Należą do nich zapalenie zatok o ostrym przebiegu, porfiria, miastenia rzekomoporaźna, stwardnienie rozsiane, rozstrzenie oskrzeli czy rozedmę płuc. Sedacji wziewnej nie należy stosować także u kobiet w ciąży, osób borykających się z problemami psychicznymi i uzależnionych od alkoholu.

TEL. 32 241 01 77 / 508 169 997

ZOBACZ TAKŻE: ZNIECZULENIE STOMATOLOGICZNE / ZNIECZULENIE OGÓLNE/ ZNIECZULENIE KOMPUTEROWE